Ένας στους τέσσερις ευρωπαίους μαθητές ηλικίας 15 ετών παρουσιάζει δυσκολίες στην ανάγνωση, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όπως αναφέρουν Τα Νέα (24/7/2008), το ποσοστό στην Ελλάδα φτάνει το 27,7%, ενώ το 2000 ήταν 24,4%.
Πρώτα η καλή είδηση: σε πολλούς τομείς των εκπαιδευτικών συστημάτων, όπως είναι η αναλογία των μαθητών που εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο ή ο αριθμός των νέων που τελειώνουν το λύκειο, οι χώρες της Ευρώπης σημείωσαν από το 2000 ώς το 2007 «αργή, αλλά συνεχή πρόοδο». Την ίδια περίοδο αυξήθηκε ο αριθμός των πτυχιούχων ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης στο πεδίο της επιστήμης. Αυτό αναφέρει η ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκπαίδευση, που δόθηκε αυτή την εβδομάδα στη δημοσιότητα.
Την ίδια ώρα, όμως, η ανάγνωση παραμένει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες ένα μελανό σημείο: το ένα τέταρτο των μαθητών ηλικίας 15 ετών παρουσιάζει σε αυτόν τον τομέα χαμηλές επιδόσεις. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά η κατάσταση χειροτερεύει. Παρ'όλο που η Επιτροπή είχε θέσει στόχο το 2000 να μειωθεί ο αριθμός των νέων που παρουσιάζουν τέτοια προβλήματα, το ποσοστό τους αυξήθηκε από 21,3% το 2000 (κατά μέσο όρο) σε 24,1% το 2007. Μεγάλο είναι και το χάσμα ανάμεσα στα δύο φύλα: το ποσοστό των αγοριών με προβλήματα στην ανάγνωση είναι 30,4%, έναντι μόλις 17,6% για τα κορίτσια.
Τους λιγότερους κακούς μαθητές (4,8%) τους έχει η Φινλανδία, που βγαίνει συστηματικά πρώτη σε κάθε έρευνα που γίνεται για εκπαιδευτικά θέματα. Η χώρα αυτή είναι επιπλέον από τις λίγες που παρουσίασε βελτίωση τη συγκεκριμένη επταετία (από 7% σε 4,8%). Δεύτερη έρχεται η Ιρλανδία (12,1%) και τρίτη η Εσθονία (13,6%). Η Ολλανδία και η Σουηδία έχουν αρκετά καλές επιδόσεις, αλλά δεν προόδευσαν, σε αντίθεση με την Πολωνία. Στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται η Ρουμανία, με 53,5% κακών μαθητών, και η Βουλγαρία (51,1%). Όσο για την Ελλάδα, βρίσκεται- όπως θα περίμενε κανείς- πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: το ποσοστό των 15χρονων μαθητών με δυσκολίες στην ανάγνωση αυξήθηκε από 24,4% το 2000 σε 27,7%. Η μόνη «παρηγοριά» για τη χώρα μας είναι ότι η κατάσταση επιδεινώθηκε σημαντικά και σε χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία.
Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορεί να συγκριθεί εύκολα η Φινλανδία, μια μικρή χώρα χωρίς σημαντικά κοινωνικά προβλήματα, με τη Γαλλία, όπου η ετερογένεια των μαθητών δεν διευκολύνει το έργο των καθηγητών. Παρά ταύτα, ο μεγάλος αριθμός των χωρών που οι μαθητές τους δυσκολεύονται στην ανάγνωση δεν μπορεί παρά να προκαλεί ανησυχία.
Πηγή: Άρθρο στα Νέα
No comments:
Post a Comment